• Veronica Hörland

En spontanplanerad tur i regnet

Uppdaterad: 12 jun 2019

På sidan förekommer produkter som ingår i ett samarbete med Jack Wolfskin

"Myggen åt upp oss, och regnet öste ner från himlen. Men humöret var på topp. Vad fanns det att klaga på när skogen luktade så underbart gott, och varje andetag fyllde kroppen med energi!"

Vi brukar "spontanplanera" många av våra äventyr. Det innebär att vi planera att vi ska ut en viss dag, sedan bestämmer vi inte förrän i sista sekund vart vi ska någonstans. Där kommer det spontana in i bilden. Det upplägget funkar bra för oss, och blir ofta lyckat.

Igår gjorde vi en sådan spontanplanerad tur till Trollsjön med omnejd.

Efter att vi bestämt plats var det läge att diskutera eventuell mat. Och då vi skulle vandra istället för att vara still på samma ställe, tyckte vi att färdig mat skulle passa bäst. Så det fick bli en klassiker, kokkorv i termos! Smidigt att bara kunna fiska upp en korv och lägga i brödet när hungern faller på.

Vi startade med utgångspunkt från parkeringen söder om sjön. Först fick vi traska på en grusväg en bit innan vi svängde av ner i skogen. Det var ett ihållande regn som följde oss större delen av vandringen. Det gjorde absolut ingenting, med rätt kläder slapp vi bli blöta. Värre var det med alla tusentals mygg vi fick slåss mot. Självklart hade vi glömt myggmedel. Det ska alltid till en sådan dag för att man ska komma ihåg det, för en stund iallafall.

Vide kunde gömma sig från myggen genom att bli spindelmannen.

Joar fick också prova

Både Joar och Vide gick på bra i den kuperade terrängen, som dessutom var lurig med sina hala rötter. Efter att vi stött på både älg och rådjur blev det många frågor från Joar om djur och natur. Och vi betade av allting från "farliga" djur i Sverige, ekosystemet, till om man kan ha rävar som husdjur. Älskar att vara ute i naturen och samtidigt få ge barnen kunskap om den. Det ger ett annat djup i diskussionen och öppnar upp för nya frågor hela tiden.

Ser du rådjuret?

När vi hade vandrat i skogen en stund svängde stigen av mot norr och vi gick utmed sjön Stråken en bit innan vi nådde fram till Trollsjön. Här var myggen precis lika envisa som i skogen och vi hade nästan gett upp hoppet om att kunna sitta still och äta utan att bli galna.

Stråken

Men Thomas tog sig ut på myren och kunde konstatera att där ute var det inte lika många blodsugare. Och eftersom det fanns ett bord och soffa lägligt placerat mitt ute på myren intill spången blev det självklart att vi skulle äta där.

Till höger i bilden står bordet vi åt vid, en perfekt plats med utsikt över sjön

Stillheten vid Trollsjön är magisk. Här väntar man sig alltid att älvor ska dansa fram över vattnet och att skogsrået smyger omkring i skogskanten.

Thomas välkomnar oss med öppna armar, här finns inga mygg säger han.

Vi packade upp våran matsäck och mumsade glatt i oss alla korvar. Ett par vattenmelonbitar slank också ner. Regnet hade avtagit lagom till vårat lunchstopp och vi kunde njuta fullt ut av stillheten vid sjön.

Konstaterande: Att fiska korv är enklare än att fiska fisk ;)

När vi ätit upp var det dags att packa ihop allting och vandra tillbaka till bilen för att åka hem. Med lite blötare kläder men mycket gladare i sinnena!

Tack Trollsjön för den här gången, vi syns snart igen.